tirsdag den 21. april 2009

Elle DK


Jeg har i snart 10 år været fast læser af Elle UK, og det er ubetinget min modebibel #1. Senere er der kommet flere og flere til, og jeg mener bestemt at både Costume og Eurowoman kan leve op til de internationale standarder for modeblade. Costume for deres super skarpe øje for mode, og Eurowoman fordi deres intelligente tilgang til moderne kvinders liv er uden sammenligning. Så kom Elle Dk for godt 8 måneder siden, og det var med spænding at de første blade blev læst. Nå ja, den første udgave var da helt fin, ikke værre og ikke bedre end hvad der ellers fandtes på markedet, og man skal selvfølgelig finde sig til rette. Det andet og tredje blad udkom, og stadig uden den der wauw faktor. Hvor blev den dog af? Ok, jeg er et kritisk publikum, der med et bladbudget udover det sædvanlige, kan være svær at stille tilfreds, men for dælen da, det er Elle vi taler om. 
Sidste måneds magasin gjorde bestemt ikke mit syn på bladet meget bedre. Uffe Buchards klumme "Uffe´s ordstrøm" var et interessant bekendtskab og hvis man bare har fulgt lidt med i modebranchen kender man godt hans lidt kontante og ligefremme jargon, men hans indlæg i Elle DK 07 gjorde mig harm udover alle grænser. Det handlede om det faktum at fyldige (læs: normale) kvinder og modeller var begyndt at indfinde sig i modebranchen.
Uffes klumme var ment ironisk, men jeg syntes ironien var meget svær at spore, og jeg følte mig truffet. Jeg tog konskvensen og skrev en mail til Elles redaktør. Jeg fik en meget pænt svar tilbage fra hende, og hun sendte mig desuden Uffes knap så pæne svar til en anden læser, der havde samme opfattelse som mig. 
Ironi eller ej, så forstår jeg ikke hvordan man som modemagasin kan finde på at trykke en artikel/klumme/whatever der kan give en opfattelse at en normal kvindekrop ikke hører til i mode. 
Nuvel, jeg fik trods alt svar på min tiltale, og da Elle DK 08 landede på mit skrivebord i går, fik bladet endnu en chance. Desværre tror jeg at min konklusion efter, nu 8 læste magasiner, er at Elle DK ikke når hverken sin engelske storesøster, Costume eller Eurowoman til sokkeholderne. Jo, jeg vil læse det når udkommer, men kun qua at jeg modtager det igennem mit arbejde. 
Ærgerligt for der er nu intet som et godt modeblad... 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar