fredag den 25. februar 2011

We Will Rock You

I onsdags var jeg til gallapremieren på Queen musicalen We Will Rock You. En musical skrevet af den engelske komiker Ben Elton (han har bl.a. skrevet tekster til The Young Ones og Black Adder og så er han er stand up komiker - ret sjov ny the way) sammen med Brian May og Roger Taylor fra Queen.
Historien handler om fremtiden hvor musik ikke længere laves af mennesker, men af computere og bestemt af et firma ledet af The Killer Queen.
Der findes dog en lille gruppe mennesker (The Bohemians) der ikke vil indfinde sig under the Killer Queens regime, og de kæmper for at genfinde rocken. Men rocken kan kun vende tilbage hvis The Dreamer findes. Og selvfølgelig gør han det! Han er en ung knejt der hører og drømmer om tekster fra rockmusikkens store skattekammer og sammen med pigen Sacramouche og lidt hjælp fra The Bohemians og modgang fra The Ga Ga Cops forsøger de at genfinde rocken.
Ja, historien er sgu ikke den skarpeste, men det bliver i den grad vejet op af Queens sange. Der var nogle enkelte kompositioner af numrene, som jeg ikke helt syntes var optimale, men ellers var jeg godt underholdt i de 2 1/2 time musicalen varede.
Topmålet på aftenen var da Bohemian Rhapsody blev spillet, og Roger Taylor blev kørt ind med sit trommesæt. Det var sejt! Brian May skulle desværre også have spillet, men da han havde været oppe og slås med en dåse oliven, og derved skadet sin finger,  kunne han ikke spille.
Men han var der og jeg så ham og det var (også) sejt.
Nedturen - og hermed en andvarsel - var at de spillede ufattelig højt. Og nu er det ikke fordi Forum er kendt for sine gode lydforhold i forvejen, men siden onsdag aften har jeg haft prop og ondt i mit ene øre. Og jeg som ellers troede at jeg var garvet koncertgænger med mine snart 15 år i musikbranchen...
Der var naturligvis masser af celebrities, de fleste var dog virkelig uheldigt faldet ud mht. tøj, så intet spændende at rapportere der.

On Wednesday I went to the opening night of the Queen musical We Will Rock You. A musical based on Queen´s iconic songs and written by comdian Ben Elton. The storyline was really cheesy but it was amazing to hear Queen´s songs live. Highlight of the evening was when Roger Taylor and Brian May entered the stage for the encore version of Bohemian Rhapsody.
Downside was the noiselevel which was way to high.
But a good night though.

4 kommentarer:

  1. Se dér ville jeg også gerne ha' været med ;o)

    SvarSlet
  2. Det var også ret godt! Altså sådan det hele taget i betragtning. Men stakkels de mennesker der sad helt oppe under loftet, de har ikke fået meget ud af det.
    Men det vildeste var klart at to rocklegender stod på scenen. Jeg elsker Queen. :)

    SvarSlet
  3. Tror de skal spille så højt. Jeg har set den i London og der gik mig og min kæreste også hjem med ømme ører. Har set mange musicals i london og We will rock you er den eneste der har været spillet så højt.

    SvarSlet
  4. Ja, men det er noget af det højeste jeg nogensinde har været til og jeg arbejder som sagt i musikbranchen så jeg har været til min del koncerter, men jeg synes det var helt vildt. Havde man været 60 år og siddet længere fremme i salen end vi gjorde, havde man fået et chok.

    SvarSlet