onsdag den 19. oktober 2011

Jane Austen


Sense and Sensibility


Mansfield Park

Emma


Pride and Prejudice


Becoming Jane

Nogle af de ultimative chick flicks der findes, er for mig ikke de traditionelle "moderne" (hør lige mormor her), men i stedet de historiske film baseret på Jane Austens - den ultimative feminist - bøger. Jeg tror f.eks. at jeg har set Sense and Sensibility mere end 50 gange, hvis det overhovedet kan gøre det. Jeg kan alle replikker og bliver stadig rørt til tårerne når jeg ser den. 
Jeg får lyst til krummelurer, flagrende gevandter te-selskaber hver gang jeg ser den.
Den og Pride and Prejudice er uden tvivl de meste kendte. Især sø-scenen med en vis Colin Firth fra TV-serien, samt den nyere adaption af den fra 2005 med Keira Knightly i hovedrollen.
Men de mindre kendte filmatiseringer af Emma med Gwyneth Paltrow i hovedrollen samt Mansfield Park er lige fantastiske og romantiske, men med stærke kvindlige hovedroller. 
Becoming Jane er også skøn, og den handler om kvinden bag bøgerne, hendes liv, hendes ofringer og hendes succes. Og så har den evigt fantastiske Anne Hathaway i hovedrollen som Jane.

Så hermed lidt filmanbefalinger til den kommende mørke tid. 

The ultimative chick flicks for me is not the new and "modern" ones, but instead the historic movies based upon Jane Austen´s - the ultimative feminist - books. 
I think I´ve seen Sense and Sensibilty more than 50 times if not more. 
I know all the lines and still get a bit teary whenever I see it, and I get an urgent need for elaborate decorations, flowy dresses and the-parties.

That and Pride and Prejudice are probably the most wellknown. Especially because of a certain scene at a lake with Colin Firth in the TV serie, but also the new version with Keira Knightly in the lead role. The less know movies like Emma with Gwenyth Paltrow in the lead and Mansfield Park are highly recommendable. Romantic with strong female leads. 
Becoming Jane is also an amazing movie with Anne Hathaway in the lead. This is based upon Jane Austen´s own life and her succes and sacrifice.

So there it is, a few movie recommendations for the dark season.






4 kommentarer:

  1. Jeg har faktisk ikke set nogen af dem, men vi da helt klart overveje dem næste gang jeg skal vælge film:-)

    SvarSlet
  2. Åh jeg elsker også Jane Austen! Har læst alle hendes bøger og set både film og serier flere gange også. Min favorit er helt klart den originale serie med Stolthed og Fordom. Skønt univers og fantastisk at tænke at de er skrevet for så mange år siden.

    SvarSlet
  3. Marianne, se dem! Du vil ikke fortryde!

    Mette, de er nemlig så fantastiske. Både bøger, serier og film. De er mine yndlings!

    Candace, they're just fantastic aren't they.

    SvarSlet